Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018/27/11.

Referátumok

Ásványi Ilona: Egyházi könyvtári szolgáltatási modell (p. 3-21.)

A Magyar Könyvtárosok Budapesten rendezett VIII. Világtalálkozójának előadása keretében, a jövőre 25. születésnapját ünneplő Egyházi Könyvtárak Egyesülésének (EKE) elnökeként köszöntötte Ásványi Ilona a hallgatókat, megköszönve az eddigi támogatást is a könyvtáros szakmának.

Mint mondta, az egyháziak a legrégebbinek mondott könyvtárak, mégis hiányosnak érzi tágabb körben az ismereteket az ilyen típusú intézményekről.

Fontosnak tartja ennek kiterjesztését, hiszen aktív életet élnek Magyarországon az egyházi könyvtárak, külön egyesület is szerveződött köréjük. Az EKE köreibe tartozik 60 magyarországi és 7 határon túli magyar egyházi-felekezeti könyvtár, amely tény rendkívül egyedülálló.

Az egyházi könyvtárak történelmi visszatekintése után a jelenre tért át. A könyvtárak napjainkban is gyarapítják a teológiai gyűjteményeket, így kurrens teológiai szakkönyvtárnak is méltán nevezhetőek.

Vita tárgya, hogy szakkönyvtári avagy egyéb külön csoporthoz tartoznak-e, de kétségtelenül a szakkönyvtári jelleg a meghatározó.

Felekezetenként is meg kell különböztetni az egyházi könyvtárakat, amelyek között országos hatáskörrel rendelkezőket is találhatunk.

A könyvtárak történetében mindig is nagy változásokat jelentettek a gazdasági, szakmai, politikai, jogi, technikai változások, amelyek természetesen a könyvtárszakma egészére is ugyanúgy hatást gyakoroltak.

Nagy munkát jelentett az egyházi könyvtárak számára, hogy vissza tudjanak kapcsolódni az élő könyvtári rendszerbe, és ennek a munkának a nagy része abban állt, hogy folyamatosan bizonyítaniuk kellett, hogy ők nem múzeumok, sem archívumok, ráadásul közművelődés jellegű feladatokat is képesek akár ellátni, így közhasznú szerepük is van. Ez persze elég tág fogalom, minden könyvtártípusban más módon valósulhat meg. 20 év elteltével úgy tűnik, ez volt az egyetlen érv, hogy a szakma elfogadja őket.

Átlendülve a kicsinek nem mondható nehézségeken, végre érdemi munkát tudnak végezni az állományvédelem (digitalizáció), adatbázisépítés, tudományos kutatás, közművelődés stb. területeken is. Feladat van, amely megjelenik egyes könyvtári szinteken, de egyesületi szinten is.

Az EKE éves, háromnapos összejöveteleket tart, amelyeken évenként váltakozva foglalkoznak a muzeális gyűjteményekkel, következő évben pedig az információs kommunikációs technológia terén elért tervekkel, eredményekkel.

Állománygyarapítási, -alakítási, feldolgozói, szolgáltatási területeken a szokványos könyvtárakhoz hasonlóan működnek, ám jellegüket tekintve szorosan együttműködnek a helyi egyházi levéltárral, múzeummal. Saját szakfeladatként jelenik meg a kiállításszervezés, illetve mások által szervezett rendezvényeken való megjelenés. Részt vesznek egyházi intézmények tevékenységeiben, akár helyszín biztosításával, könyvtári órák levezetésével.

Sok egyházi intézmény vállal kiadói feladatokat is.

Az előadás fő témája mégiscsak a digitalizáció volt, amely függetlenül az adott könyvtártípustól, mindenhol egyöntetűen fontos állománymegőrző feladat. Az egyházi könyvtárakban ez is később kapott nagyobb hangsúlyt a megfelelő feltételek hiányának tulajdoníthatóan. Összehangolni sem volt könnyű a munkát, hiszen több esetben más-más könyvtár digitalizálta ugyanazt a dokumentumot, persze feleslegesen.

A számítógépen történő katalogizálás az egyházi könyvtárakban az 1990-es évek közepén kezdődött meg a Theca rendszeren. Ez kilenc egyházi könyvtár katalógusának az elérhetőségét biztosította. A 2000-es évek elején tértek át az integrált rendszerekre, ennek következtében a Theca elhalt. 2010-től az EKE összejövetelén bemutatott UNITAS vette át ezt a szerepet. A cél a közös katalógus volt. Manapság 20 könyvtár gyűjteményéből kereshetnek az érdeklődők.

2003-2004-ben több egyházi könyvtár támogatást nyert egy digitalizálást szorgalmazó pályázaton, amelyet az Informatikai és Hírközlési Minisztérium írt ki. Volt, aki külső céggel végeztette el a feladatot, majd azokból kiadványt készíttetett.

Megindult a különböző egyházi könyvtárakban a munka, különböző technikai háttérrel, más-más tempóban, de folyamatosan és ugrásszerűen. Ebben óriási szerepe volt az EKE-nek.

Digitális szolgáltatás szempontjából minden egyházi könyvtárban folyik számítógépes katalogizálás, adatbázisépítés és egyéb digitalizálási munka. A digitalizálás elsődleges célja az állományvédelem, a tudományos kutatás támogatása és az ismeretterjesztés.

Czupi Gyula: Nyitás előtt, zárás után : javítani a városlakók komfortérzetét (p. 22-27.)

Amikor Nagykanizsa város 2001-ben megkapta a könyvtárpalota kulcsait, egy cél vezette a városi könyvtár munkatársait: javítani a városlakók komfortérzetét, továbbá, hogy olyan központot tudjanak kialakítani, amely kiszolgál mindenféle könyvtári igényt, és lehetővé teszi a különböző széleskörű szolgáltatások elérését.

A hatalmas tér óriási lehetőségeket rejtett, de nem minden feltétel volt egyértelműen adott. A különböző szolgáltatások a nagyobb terekben nem tűntek összekapcsolhatónak, és bár találkozásokra, csevegésekre alkalmas volt, de ha nagyobb létszámmal voltak jelen a vendégek, ez olyan zajjal járt, amely zavarta a könyvtár működését.

Össze kellett egyeztetni a mindennapi létet a nyitvatartási időn kívül megrendezésre kerülő programokkal, de az üveg térelválasztó nem volt elég. Pedig valahogy megoldást kellett találni, hogy a két övezet egymástól függetlenül és egybenyitva is használhatóvá váljon.

A nyitvatartási idő is gondot okozott. Az eklektikus nyitvatartási napokat nehéz volt megjegyezni, mivel a heti hat napon négyféle nyitvatartási idő lett megállapítva. Ezt nehéz volt megjegyezni még úgy is, hogy minden munkanapon 13 órától volt nyitva a könyvtár. A nyitvatartási idő egységesítése nem volt megoldható, viszont az épület nyitvatartási idejének egységesítése reális célnak tűnt.

A tervek után jöhettek a gondolatok az erőforrás előteremtéséről. A közmunkások jelenléte egy biztos hátteret jelentett, akikre számíthattak a felügyelői, ruhatári, általános tájékoztatási, teafőzési stb. feladatoknál.

Kellett könyvtáros is, aki a kikölcsönzött dokumentumokat visszaveszi. Ehhez egy mobil kölcsönzőhelyre is szükség volt, ahol nem csak a könyvek visszavételére volt lehetőség, hanem a kolléga a mindennapi könyvtárosi munkáját is el tudja végezni, és akár telefonon is tud tájékoztatást adni. A könyvtárosok nagyjából 25 naponként látnak el ilyen jellegű szolgálatot. Ilyenkor 1,5-5,5 óráig terjedő óraszámot dolgoznak le a munkaidejükből.

A napilapok mozgatható polcokra kerültek, így könnyen áthelyezhetőek voltak a leválasztott előtérbe.

Az ügyeletben dolgozók egész más perspektívából látják a teljes épület életét, ahol nagyon sok, egyéb színes program kap helyet. Belekapcsolódtak a körforgásba, az olvasók, vendégek szemszögéből látják a mindennapi működést. Ez a lehetőség személyesebb kapcsolatokra, ismerkedésekre ad módot.

A könyvtár egy közösségi helyszínné vált, sokan munka előtt ugranak be visszavinni a kikölcsönzött dokumentumokat, vagy akár a korán érkezők ott várják meg az iskolakezdést, olvasással eltöltve az időt.

Időjárási viszontagságok elől is bejuthatnak az előtérbe a látogatók még nyitás előtt. A tanulás megsegítésére korrepetálást is szerveztek pedagógus jelenlétével. Ez igénybe vehető egyénileg vagy csoportosan is.

Feljegyzéseket gyűjtenek a kollégák, amelyekből próbálnak statisztikákat készíteni. Ezekből szeretnék megtudni a látogatók célját a szolgáltatás minőségének javítása érdekében. Ezekből a feljegyzésekből kiderül, hogy sokféle céllal érkeznek a látogatók. Természetesen első helyen maga az olvasás, kölcsönzés áll, de fontos helyet tölt be a tanulás is, de előfordult, hogy a könyvtárban kötöttek biztosítást.

Bíznak benne, hogy tovább növekszik az intézmény népszerűsége, és ebben a különféle intézményekben tanuló diákoknak nagyon nagy szerepet szánnak.


Lassan telt ház lesz

Lencsés Ákos, Sütő Péter: Online tartalmak konzorciumi beszerzése (p. 28-33.)

A digitális tartalmak elérhetősége az olvasók számára általában egyet jelent az ingyenességgel. Persze vannak kivételek. Figyelmetlenség esetén elkeveredhetünk olyan kalózoldalakra, amelyek „elfelejtettek” figyelmeztetni minket, hogy fizetős területre érkeztünk.

A könyvtárak számára folyamatos probléma, hogy a szolgáltatott szakfolyóiratok, e-könyvek hozzáféréséhez komoly anyagi háttérrel kell rendelkezni. Ez azért is fontos kérdés, mert sok esetben az online elérhetőség átvette a vezető szerepet a nyomtatott dokumentumokkal szemben.

A könyvtárak rájöttek, hogy más intézményekkel való együttműködéssel könnyebben tudnak lehetőséget teremteni az online tartalom hozzáféréséhez. Akár konzorciumba tömörülve tucatnyi intézmény férhet hozzá egy szerződésbe foglalt digitális tartalmakhoz. Ezek nincsenek példányszámhoz kötve, a könyvtárak pedig megosztják a feladatokat egymás között ügyintézés, beszerzés, előfizetés terén.

Konzorciumot lehet alapítani földrajzi szempontok figyelembevételével, szakterületi- vagy intézménytípus tekintetében, de persze fontos az azonos szolgáltatás iránti igény. A könyvtári konzorciumokat tömörítő ICOLC (International Coalition of Library Consortia) tagsága több mint kétszáz konzorciumot foglal magában.

A különböző munkafolyamatok megosztásán túl fontos az egységes fellépés a kiadókkal, adatbázis-szolgáltatókkal szemben. Az összefogásnak, együttműködésnek köszönhetően sokkal nagyobb érvényt tudnak szerezni maguknak a könyvtárak, mintha ezt magukban lennének kénytelenek elérni. Kezdve az előfizetési díj mértékétől egészen akár a szolgáltatások testre szabásáig.

A kiadók részéről is előnyös a konzorciumi szerződés létrejötte. Ezáltal az adminisztráció is egyszerűbbé válik, nem kell egyesével végigjárni ezeket a folyamatokat. Nem beszélve arról, hogy ezek a megállapodások támogatják a kiadói termékek népszerűségét, terjedését is.

Magyarországon az EISZ (Elektronikus Információszolgáltatás) Nemzeti Program fogja össze konzorcium keretében a könyvtárakat. Két stratégiai célja a tudományos tartalomszolgáltatás és a közművelődési feladatok ellátása. 2018-ban a kétszáz tagintézmény több mint ötven adatbázist ért el segítségükkel. Ezek a szolgáltatások felsőoktatási intézmények, kutatóintézetek, egészségügyi intézmények, múzeumok, levéltárak, szakkönyvtárak, közkönyvtárak és államigazgatási intézmények részére is biztosítottak. Több határon túli magyar intézmény is részt vesz a programban.

Az EISZ azon kívül, hogy az adminisztratív ügyeket intézi, a NKFIH (Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal) által biztosított összegből százalékosan támogatja az előfizetéseket. A támogatások itt nem érnek véget, hiszen az EMMI a felsőoktatási intézmények számára, a Magyar Tudományos Akadémia pedig az akadémiai kutatóintézeteknek is biztosít céltámogatást.

Komplex döntéshozatali folyamaton kell keresztülesniük a beszerzéseknek. Ez minden évben rengeteg feladatot ró az ügyintézéssel megbízott könyvtárosokra. Fontos része ennek a folyamatnak a statisztikák átvizsgálása, ennek alapján évről évre mód van átgondolni a következő évi előfizetéseket.

A használati metrikák mérésénél nagyon sok adatra rávilágíthatunk, úgy mint a dokumentumtípus-függő statisztikákra, amelyek megmutatják például az e-folyóiratcikkek teljes szövegű letöltéseinek, megtekintéseinek számát címek, havi bontás szerint, megjelenési év szerint, letöltésre/megtekintésre irányuló visszautasított kísérletek számát, gold open access cikkek teljes szövegű letöltéseinek/megtekintéseinek számát címek szerint, havi bontásban stb.

Fontos számokat mutatnak meg ezek a statisztikák, amelyek támogathatnak minket, könyvtárosokat a döntéselőkészítésben is. Fontos adat, hogy az adott intézmény kutatói melyik kiadónál, milyen folyóiratokban, mennyit publikálnak, és mely folyóiratokra hivatkoznak legtöbbször.

Az egyes kiadók eltérő mérőszámokkal is jellemezhetik a használatot, vagy ugyanazon adatokat különbözőképpen is értelmezhetnek. Ennek segítségére vezették be a COUNTER szabványt, amely forrástípusonként egységesen definiálja a mutatókat, ezzel megkönnyítve az összehasonlíthatóságot.

A SUSHI protokollt a nagyobb intézmények számára a statisztikák rendszeres gyűjtésére fejlesztették ki.

A COMPASS adatbázis szolgáltatásokat nyújt nemcsak a tagintézmények, hanem bármely elektronikus forrásokat használó intézmény és a teljes hazai kutatói közösség számára is. Ez többek között egy lelőhely adatbázis, amely ingyenesen érhető el. Itt megismerhetőek az EISZ-en keresztül beszerzett tudományos elektronikus források, továbbá folyamatosan bővül az intézmények egyéni adatbázis és e-folyóirat, illetve e-könyv előfizetéseinek gyűjteménye is. Rendelkezik cikk-keresővel, ez a Crossref API-ját használja, így DOI azonosító alapján is lehetővé teszi a keresést.

Az EISZ a hazai felsőoktatás, közgyűjteményi szféra és a nonprofit kutatásban részt vevők számára nyújt hozzáférést elektronikus tudományos tartalmakhoz nemzeti licenc vásárlásával. Ezáltal a konzorcium keretein belül beszerzett elektronikus források mellett segíti az intézmények, kutatói közösségek munkáját különféle szolgáltatásokkal, és azokat, akik bármilyen formában kapcsolatba kerülhetnek az online szakirodalommal.

Bánkeszi Katalin, Szepesi Judit: MoodleMoot konferencia Debrecenben (p. 34-38.)

2018. október 4-5-én került megrendezésre a 12. hazai MoodleMoot konferencia a Debreceni Egyetem Kassai úti kampuszán. A fő témák között szerepeltek például a digitalizáció az oktatásban, vállalati képzések és e-learning, nyílt oktatás, MOOC, social learning, személyes tanulási környezetek, gamification és játékalapú tanulás.

A találkozót indokolta, hogy a Moodle használóinak a száma az utóbbi években Magyarországon rohamosan megnőtt. A konferencia célja a tapasztalatcsere, válaszok keresése a felmerült kérdésekre. Fő feladata a Moodle-közösség szervezése és a kommunikáció elősegítése, új felhasználók támogatása. Célcsoportjaik: oktatók, informatikusok, rendszergazdák, oktatásszervezők, döntéshozók, intézményvezetők.

Mi is az a MoodleMoot? A Moot egy óangol szó, amelynek jelentése: tanácskozó gyűlés. A teljes kifejezést J. R. R. Tolkien műve, A Gyűrűk ura egyik jelenete inspirálta.

Minden évben egy-egy aktuális téma kerül terítékre. Kezdetben technikai jellegű kérdésekre keresték a választ, később a hangsúly eltolódott a módszertani kérdésekre, a létrehozás és a működés folyamataira.

A konferencián a plenáris előadások mellett szekciók és workshopok is helyet kapnak.

A Debreceni Egyetemen már tudatosan alkalmazzák az e-learninget. A központ feladatai közé tartozik a keretrendszer fejlesztése, az online oktatás módszertani támogatása, a tananyagkészítés, az oktatási célú eseményrögzítés, és fontos az adatbiztonság és a minőségbiztosítás kérdésével is foglalkozni.

Az előadók beszámolnak a saját területükön elért eredményekről, fejlesztésekről, a Moodle könyvtári alkalmazásáról. Az e-tananyagok használata egyre több karon épül be az egyetemi oktatásba. Az elmélet többsége távoktatásban, e-learning formában érhető el.

A nyitó előadásban Vágvölgyi Csaba az utóbbi időben megjelent Moodle-verziókat mutatta be. Az elmúlt két évben négy főverzió jelent meg, a legfrissebb 3.5-ös májusban (azóta már létezik a 3.6.2 is).

Megismerhették a SkillToolkit e-learning Solution fejlesztést. Ez szinte minden keretrendszerhez hozzáilleszthető. Nem önálló LMS, hanem eszköz a hatékony tanításhoz, külön szoftver modul.

Bemutatásra került a SkillToolKit mögött megbújó koncepció, amelynek fontos jelmondata: „ne tanítsunk, hanem MEGtanítsunk”. Mivel a nagyobb intézményeknél kevesebb idő jut a tanulásra, viszont új információk kellenek a feladatok elvégzéséhez, gyors és hatékony módszerre van szükség a tudásátadáshoz. Mindez előnyös, ha nem unalmas, és helyet kap az észlelés, a gyakorlás. A tananyag újrafelhasználható elemekből épül fel, így azok a tanulás bármely pontján bármikor előhívhatóak, megtámogatva ábrákkal, rajzokkal, szimulációkkal.

Bemutatták a MyLab&Mastering terméket. Ez egy interaktív e-book tesztekkel, videókkal. Mindegyik e-book egy önálló témakört dolgoz fel, és akár LMS-be is integrálható. Két fő témakört ölel körül: üzleti és természettudományi ismereteket. Célja az elmélet gyakorlatba való átültetése, készségek fejlesztése, problémamegoldás, kritikai gondolkodás fejlesztése. Tutor rendszerben a tanuló segítséget is kérhet.

Papp Gyula a konferencia végére egy nagyon gyakorlatias műhelyt szervezett. A résztvevők kipróbálhatták az előzetes felmérő teszt készítésének minden egyes mozzanatát.

Dancs Szabolcs, Koltay Tibor, Németh Márton: Adat- és tudásmenedzsment a posztigazság korában : mozaikok az INFINT Information Interactions 2018 nemzetközi konferenciáról (p. 39-43.)

2013 óta rendezi meg a pozsonyi Comenius Egyetem Könyvtár és Információtudományi Tanszéke az Information Interactiont (Információs Interakciók) című konferenciasorozatot. A rendezvénynek az egyetem könyvtára ad helyet. 2005 óta a konferenciák nemzetközi részvétellel kerülnek megrendezésre. Idén erre október 23-án került sor.

A nyílt adat (Open Data) olyan ingyenes online adat, amely újrahasznosítható és terjeszthető a megfelelő forrás megjelölésével. Bátorította az előadó a kutatókat, hogy nyílt licenc alapján strukturált formában tegyék fel adataikat a netre, tekintettel arra, hogy a megosztási formátum gyártó- és platformfüggetlen legyen.

Koltay Tibor, az Eszterházy Károly Egyetem képviseletében az információs túlterhelés és a félrevezető információk kapcsolatáról beszélt. A posztigazság (post-truth), hogy gyakran találkozunk dezinformációval. Ennek egyik oka a közösségi média terjedése. A dezinformáció elleni leghatékonyabb védekezés a kritikai hozzáállás.

Az OSZK képviseletében Dancs Szabolcs bemutatta a könyvtárak és kiadók bizonyos együttműködési modelljeit. Az új üzleti modellek kialakítása, hozzáférési politikájuk újragondozása a könyvtárak és egyéb memóriaintézmények számára lehetővé teszi, hogy minőségi metaadat- és tartalomszolgáltatásaik révén az információs piac versenyképes szereplőjévé váljanak. Ezen kívül megismertette a hallgatóságot egy olyan kutatásfejlesztési projekt formájában megvalósuló, hazai kezdeményezéssel, amely egy mettaadathub-szolgáltatás kialakításával igyekszik hatékonyabbá tenni a könyvipari értéklánc tagjai közötti adatcserét.

Drótos László és Németh Márton előadásából kiderült az a tény, hogy egy könytári webarchívumnál jogos elvárás, hogy a teljes szövegű keresés mellett metaadatok alapján is kereshető, illetve böngészhető legyen. Ezek része automatikusan is előállítható, de sok esetben emberi intelligenciára és adatrögzítésre is szükség van. A webarchiválás metaadatolásának a megtervezése nem választható el a leendő Országos Könyvtári Rendszer megtervezésétől.

A konferencia sok témát érintő, magas színvonalú áttekintést nyújtott aktuális digitális könyvtári kérdésekről, de nagyon fontos a további szakmai párbeszéd is, amelynek teret adott ez a pozsonyi konferencia is.

Szommer Edit: Harcoltunk a kilencfejű sárkánnyal (p. 44-47.)

Létrejött egy projekt hátrányos helyzetű, saját nevelési igényű, tanulási, magatartási, beilleszkedési problémákkal küzdő tanulók számára. Ezek a gyerekek a Budapesti IX. Kerületi József Attila Általános Iskola alsó tagozatos tanulói. A projekt során mesét hallgathatnak az érintett gyerekek az iskola könyvtárában.

Olyan légkör megteremtése volt a cél, ahol ezek a gyerekek könnyebben megnyílnak, együttműködnek. Többüknél komoly beszédprobléma is fennállt, koncentrációs képességük is sokkal rosszabb a korosztályukénál.

A fő cél az anyanyelvi és a szociális kompetenciák fejlesztése volt, mivel a részt vevő gyerekek rendkívül ingerszegény környezetből érkeztek.

A meseválasztás szempontjai között szerepelt, hogy segítsen elindítani a gyerekeket azon az úton, ahol könnyebb lehet a tanulás. Mirtse Zsuzsa Égforgató csodagyűrű című meséjére esett a választás. Szép megjelenése és a tartalma is meggyőző volt.

Mindvégig titok maradt, mi az oka annak, hogy a Minden Ajtót Nyitó Varázskulcs című mese meghallgatása előtt kiosztottak mesehallgató medálokat, amelyek egy sárkányfejet ábrázoltak. A mese végén kinyithatták a medálokat, amelyben egy kilences szám volt. Beszélgettek a szám jelentőségéről, vagyis, hogy a kilenc a tökéletesség, teljesség száma. Azt az üzenetet szerették volna átvinni ezzel a mesével a gyerekeknek, hogy sokszor bizony meg kell küzdeni sok tulajdonsággal, amelyek akadályoznak minket az örömök, boldogság megélésében.

Az első foglalkozást továbbiak követték, ahol az adott mesének köszönhetően tovább folytatódhatott a nemes munka. A gyerekeknél hamar jelentkeztek a pozitív változások, sokkal tágabb szókinccsel fejezték ki magukat. Egyre bátrabban beszéltek félelmeikről, az egymásra való odafigyelés is intenzívebbé vált. Nemcsak egymás között nyíltak ki, hanem családjukba is hazavitték az újdonsült információkat, élményeket. Sok helyen a szülők is bekapcsolódtak a „házifeladatok” elkészítésébe.

A projekt végén a gyerekek ajándékokat kaptak, és mindenki sajnálatát fejezte ki, hogy vége a közös munkának. De a fejlődés elindult, hiszen magukkal viszik mindazt a sok jó tanácsot, élményt, amit a meséknek köszönhetően kaptak, és remélhetőleg, bármikor is nehéz helyzetben érzik magukat, elő tudják venni ezeket a praktikákat, amik segítségével boldogabb életet élhetnek.

Monostori Imre: Életmű-bibliográfia Tüskés Tiborról (könyvismertetés) (p. 48-52.)

2729 tételt tartalmazó életmű-bibliográfia készült a 2009-ben, 79 éves korában elhunyt irodalomtörténész, kritikus, tanár, szerkesztő, könyvtáros, Tüskés Tibor emlékére.

Három nagy fejezet köré épül fel: I. a Művek, II. a Szakirodalom, III. a Hatás- és kultusztörténet, amely felsorolja az irodalmi, a képzőművészeti és a filmdokumentumokat.

Az ötvenes évek közepétől, fiatal tanár korától kezdődik az írói pályája. Kezdetben nagy számú újság- és folyóiratcikkekkel Pécsett és Pécsről. Később szerkesztői feladatok is megtalálják, majd repertóriumok, bibliográfiák és egyéni kötetek is színesitik ezt a sorozatot.

Tüskés Tibor az egyik legnagyobb 20. századi szerkesztő. Legjelentősebb szerkesztői munkája a pécsi Jelenkorhoz fűződik. Ebben a tisztségében helyet adott a tehetségeknek, de szigorúan figyelt a minőségre. A modern irányzatok sem álltak távol tőle, érdeklődése kiterjedt a társművészetekre, így a képzőművészetre is.

Szerkesztői, főszerkesztői évei után következtek az önálló szerzői kötetei, amelyeknek száma 93 db. Első könyve 1968-ban jelent meg A déli part címmel.

Tüskés Tibor nagy levelező is volt, ennek köszönhetően még alaposabban lehetett utána járni ennek a bőséges életműnek, és azt bibliográfia formájában kiadni.

A bibliográfia segítségével nyomon követhető Tüskés Tibor irodalomtörténészi és kritikusi munkásságának kibontakozása és elágazásai, teljessége.